De schoonheid van migraine

Gisteren, aan het einde van de middag, kreeg ik ineens een aanval van migraine. Het was jaren geleden dat mij dat eerder was overkomen. Gelukkig is de migraine bij mij zonder hoofdpijn (acephalic migraine), maar bestaat alleen uit visuele verschijnselen. Eerst werd het in mijn centrale blik wat vaag, waarna er zogenaamde flikkerscotomen ontstonden. Snel bewegende flitsen die langzaam, in beide ogen, naar de linker zijkant verschoven.  Omdat je toch niets zinnigs kan doen tijdens zo’n aanval ben ik er maar eens voor gaan zitten en heb mij geconcentreerd op de beelden. Een fraai zilverkleurig gezaagd motief flitste door mijn blikveld. Als ik mijn ogen sloot werd het geel-oranje van kleur. Het klinkt raar wellicht, maar ik genoot ervan en werd er zelfs rustig van. Toen de flitsen na zo’n twintig minuten verdwenen waren en ik weer normaal kon kijken miste ik ze een beetje, het had best nog tien minuten langer mogen duren.

Flikkerscotomen worden door de migraine lijders niet zelden als fraai en boeiend beschreven. Klaus Podoll en Derek Robinson publiceerden er in 2009 zelfs een boek over, ‘Migraine art. The migraine experience from within‘. In dit boek meer dan 300 artistieke weergaven van een migraine attack. De zaagvormige flisten worden klaarblijkelijk door velen gezien. Informatie over Migraine art is te vinden op de website van de Migraine Aura Foundation. Een andere website die Migraine aura art weergeeft is van relieve-migraine-headache.com.

De flikkerscotomen ontstaan door een abnormaal functioneren van de occipitale cortex van de hersenen. Meestal zijn ze bilateraal en gelijk van vorm (vaak boogvormig).

Gelukkig heb ik geen hoofdpijn na de visuele verschijnselen, dus kan ik met een gerust hart zeggen: ‘Doe er nog maar eens een’.

3 thoughts on “De schoonheid van migraine

  1. Sehr schön, zeker, maar bij mij toch altijd een garantie voor een fikse koppijn, zo ééntje van ‘er zit een olifant op mijn hoofd’.
    Die schilderijen zijn echt zeer treffend, ik vond het geweldig om te zien dat ik dus blijkbaar niet de enige ben met van die rare schichten in mijn blikveld.

  2. Wow, ik heb al héél dikwijls aan dokters en medemensen proberen uit te leggen hoe het eruit ziet maar dit slaat echt wel de nagel op de kop!
    Ik ben blij dat ik EINDELIJK eens een afbeelding heb gevonden die het zo goed als helemaal projecteert.
    Spijtig genoeg weet ik dat er na elke aanval van flikkerscotomen bij mij wél hevige hoofdpijn komt voor een paar dagen en soms ook nog eens met verscheidene flikkerscotomen erna.

  3. De flikkerscotomen kunnen wel mooi zijn en ik heb gelukkig ook geen erge hoofdpijn erna, maar toch zie ik er niet naar uit, want deze bezorgen mij over het algemeen wel concentratieproblemen, die soms langer dan een dag duren.
    Hebt u enig idee wat de trigger zou kunnen zijn?
    Ik heb het vermoeden dat het bij mij een combinatie is van chocolade met dierlijke vetten zoals kaas of vis (ik eet geen ander vlees) die ik gedurende de dag consumeer, maar niet gelijktijdig, natuurlijk. Vis in chocolade lijkt mij geen lekkere combinatie.
    Ik vind chocolade te lekker om die te laten staan, maar ik eet er niet al te veel van.

Geef een reactie

