Op orgaandonatie voorbereidende handelingen mogen nu ook voorafgaande aan de dood

url-1Gisteren was het een feit: de Wet op de Orgaadonatie wordt verruimd. Met name met betrekking tot de zogenaamde op orgaandonatie voorbereidende handelingen. De tweede kamer heeft er goedkeuring aan gegeven. Ik schreef dit reeds in hoofdstuk vijf van mijn proefschrift in 1999, bijna 14 jaar geleden.

Als een van de stellingen bij het proefschrift schreef ik:

Het al dan niet mogen verrichten van op orgaandonatie voorbereidende en orgaanpreserverende handelingen zou losgekoppeld moeten worden van het moment van vaststelling van de dood”

In 2007 herhaalden Gert van Dijk en ik het nogmaals in Medisch Contact, en toen werd de politiek wakker.

Het is mooi te zien dat hetgeen artsen en verpleegkundigen op intensive care afdelingen al lang zagen en ook al lang uitvoerden (omdat donorbehandeling anders niet mogelijk is) en waarin de wet onduidelijk was, uiteindelijk in de wet veranderd wordt. Zag ik het in 1999 (en alle artsen en verpleegkundigen op IC die het werk deden) toch goed.

Geef een reactie

