Pillen als symptoombestrijding: voeding als heelkunst

PillsDe ‘Zorg- en Ziekenhuiskrant’ ligt bij ons, in het Erasmus MC, in een grote stapel bij de ingang van de eetzaal. Gisteren viel mijn oog op het hoofdartikel ‘Zwembad voor IC-patiënten’. Het ging over de afdeling Intensive Care van het Nijmeegse St Radboud ziekenhuis waar men begonnen is met de revalidatie van beademde IC-patiënten in een zwembad. Een zowel briljant als gewaagd initiatief dat denk ik nog wel navolging zal gaan krijgen. Ook op de voorpagina stond de aankondiging voor een artikel op pagina drie. De titel was ‘Arts en voeding’. Mijn interesse was gewekt. Het artikel is een kort verslag van het tweede symposium Arts en Voeding dat op 19 april dit jaar in het Kennemer Gasthuis in Haarlem is gehouden. De stelling van prof dr Frits Muskiet dat artsen een ongezonde leefstijl in de geneeskunde doorgaans wel accepteren als oorzaak van allerlei aandoeningen, maar deze ongemakken vervolgens met medicatie tracht op te lossen, spreekt mij zeer aan. Geneeskunde is veelal symptoombestrijding. Artsen vinden het doorgaans veel gemakkelijker om een riedeltje pillen voor te schrijven dan aan te dringen op leefstijlverandering. Welvaartziekten zoals diabetes type 2, hart-en vaatlijden, metabool syndroom en sommige vormen van kanker worden behandeld met pillen. Zo zal een patiënt met een hartinfarct en TIA, na eerste terechte symptomatische behandeling (bijvoorbeeld een stent in een kransslagader) naar huis gestuurd worden met medicijnrecepten. Een statine (voor cholesterolverlaging), een bètablokker (om het hart minder te belasten), een aspirientje (om bloedstolling tegen te gaan) en een ace-remmer (om de bloeddruk te verlagen). Allemaal symptoombestrijding, maar geen oorzaak wegnemers. De patiënt wordt weliswaar aangeraden te stoppen met roken, wat af te vallen en wat gezonder te eten, maar dat is het dan. Waar dat gezonde eten dan uit bestaat weet men doorgaans niet. Keiharde adviezen worden door de dokter bijna nooit gegeven. Sommige cardiologen nemen het voor zich zelf ook niet zo nauw, getuige dit onderzoek naar risicofactoren voor hart-en vaatziekten bij henzelf. Hoe moeten zij dan hun patiënten adviseren? Veel (niet alle) artsen (en ik spreek hier uit ervaring) geloven niet dat aanpassing van levensstijl, en met name door voeding, medicatie kan vervangen. Toen ik zelf besloot om na een hartinfarct geen statine te gaan slikken, maar met drastische aanpassing van levensstijl en met name door voeding (ik eet groente, fruit, vis, noten, eieren en wat vlees), de chronische inflammatie in mijn lichaam te bestrijden, zei de cardioloog tegen mij : ‘Dat hou je niet vol’ en ‘Daar is geen evidence voor’ . Dat ik door aanpassing van levensstijl mijn metabole syndroom helemaal kwijt ben (ik ben 21 kilo lichaamsgewicht (met name abdominaal vet) kwijt, mijn bloeddruk is genormaliseerd, CRP (ontstekingsmarker) kleiner dan 1, triglyceriden laag), daar was de cardioloog tot mijn verbazing niet van onder de indruk. Dat ik geen pillen voor het bestrijden van de chronisch inflammatie wilde slikken, maar het zelf met voeding wilde oplossen, vond hij toch wel kwalijk. Richtlijnen, daar was immers over nagedacht en er was goed onderzoek gedaan naar statines. ‘Voeding is aanvullend, de pillen doen het! was de redenatie. Dat de big pharma’s heel veel geld verdienen aan statines (en de cholesterol mythe daarom in stand wordt gehouden) en dat je met levensstijlaanpassingen helemaal geen statines nodig zou hebben overtuigde hem in ieder geval niet.

Een tussenkop in de Zorg en Ziekenhuiskrant ‘Ons denken over eten koken en gezondheid wordt bepaald door degenen die er geld aan verdienen’ is waar in een wereld waar je moeite moet doen om voedingsmiddelen te vinden waar geen suiker of fructose aan toe gevoegd is.

De hetze tegen ‘vet’ eten heeft hoop ik zijn langste tijd wel gehad. Hoewel het ‘geloof’ in het slechte van de vetten wel heel erg hardnekkig is. De ziekmakende invloed van al die toegevoegde suikers en ander onnatuurlijk voedsel in relatie tot chronische inflammatie is vele malen groter.

Er is maar een manier om van al die welvaartsziekten af te komen en dat is een drastische aanpassing van levensstijl. En ik kan uit eigen ervaring zeggen: het werkt! Goede voeding en goede leefstijl  is heelkunst voor je lichaam: pillen zijn niet meer dan alleen maar aanvullend en symtoombestrijding. Daarmee neem je de oorzaak niet weg. De meeste patienten zoeken de oorzaak van hun lijden toch meer extern, iets wat hen overkomt en vertrouwen daarbij op symptoombestrijdingMaak zelf je keuze!

Zie ook mijn pagina ‘VOEDING‘ op mijn website

2 thoughts on “Pillen als symptoombestrijding: voeding als heelkunst

Geef een reactie

