‘Integratieve cardiologie’

Ik ben doorgaans niet zo onder de indruk van medische zelfhulpboeken. De auteurs geven doorgaans een vrij eenzijdig beeld van hetgeen voor zij voor staan, zonder een echt kritische analyse van de voors en tegens van hetgeen zij beschrijven. Het is met deze boeken net zo als met alle dieetboeken. Deze spreken elkaar tegen en in het ene dieet moet je bijvoorbeeld veel koolhydraten eten en geen vet en in een andere weer andersom. De leek ziet door de bomen het bos niet meer. Ik ben ook wat allergisch geworden voor de schreeuwende omslagen van dit soort boeken.

Screen Shot 2013-05-26 at 16.29.01Ik las aardige recensies van het boek ‘Reverse heart disease now’ van Stephen T. Sinatra en James C. Roberts. De recensies waren goed, maar van het ‘now’ in de titel kreeg ik de kriebels. Hartziekten zijn immers complex, het ontstaan ingewikkeld en niet zomaar te genezen. Maar goed, op basis van de recensie, wat ik op het internet vond over de auteurs, maar zeker niet op basis van de titel, bestelde ik het boek toch. Ik las het in twee dagen van kaft tot kaft. Ik moet zeggen, het is een verrassend, helder en overwogen boek. Een genot te lezen. In 253 pagina’s beschrijven de twee auteurs, zij zijn Amerikaanse cardiologen, hoe met name kransslagaderlijden (coronary heart disease) ontstaat, hoe de moderne behandeling hiervan is, en hoe secundaire preventie na een hartinfarct in elkaar zit. Maar veel belangrijker en sterk afwijkend van de visie van de meeste moderne cardiologen zien deze twee doorgewinterde cardiologen de moderne medische behandeling als symptoombestrijding en maken zij zich hard voor behandeling van de oorzaak van hart-en vaatziekten door ingrijpende lifestyle  aanpassingen. De twee artsen nemen als startmoment het moment dat door de reguliere medische zorg hart-en vaatlijden is vastgesteld. De meeste patiënten zullen vervolgens dan behandeld worden met interventiecardiologische procedures (bijvoorbeeld dotterbehandeling of stentplaatsing in een vernauwde kransslagader) en instelling op medicatie, zoals een statine, ACE-remmer, bètablokker en aspirine. Het verrassende van het boek van Sinatra & Roberts  is dat de auteurs in het tweede deel van het boek (‘How to get unclogged’) op zeer realistisch wijze de voor en nadelen van deze reguliere medicatie op een rij zetten en vervolgens overgaan op de behandeling van de oorzaak (chronische inflammatie) en weloverwogen schrijven over het innemen van supplementen en het anti-inflammatoire dieet. Integrative cardiology‘ noemen zij het en ik vind dit een heel goede formule. Vervolgens komen wel de ‘verplichte’ hoofdstukjes over lichaamsbeweging en stressreductie, maar dat zijn in het boek een beetje ondergeschoven kindjes. Zij noemen hun benadering de ‘New Cardiology’ en dat is het wel. Het is een vorm van denken over cardiologie die de meeste moderne cardiologen zal doen lachen en schouderophalen.

Het grootste deel van het boek gaat over anti-inflammatie supplementen (zoals bijvoorbeeld CoQ10, B vitamines, magnesium). De auteurs beschrijven dit op een redelijk neutrale en evidence based manier. Ik werd in ieder geval vrolijk van dit boek. Niet de ergernis die ik bij het lezen van veel zelfhulpboeken krijg. Duidelijk is dat beide auteurs een grote ervaring hebben in de reguliere cardiologie en weten hoe daar gedacht wordt en hoe de pathofysiologie van arteriosclerose in elkaar zit, iets waar veel goedbedoelde zelfhulpboeken vaak dramatisch in tekort schieten. Het boek vind ik in ieder geval een aanrader voor een ieder die zich wil inlezen over de behandeling van de oorzaak van hart-en vaatlijden, en geen genoegen neemt met alleen symptoombestrijding en wil weten welke supplementen zinvol zijn en waarom dit zo is.

Zie ook mijn pagina ‘VOEDING’ op mijn website

Geef een reactie

